Diaľničný tunel popod Branisko zlepšil dopravnú situáciu

21.08.2003 Celý región

Za prvý mesiac prevádzky diaľničného tunela popod horský masív Branisko sa stalo o šesť dopravných nehôd menej ako za mesiac pred otvorením cestného diela v ...
Za prvý mesiac prevádzky diaľničného tunela popod horský masív Branisko sa stalo o šesť dopravných nehôd menej ako za mesiac pred otvorením cestného diela v tomto úseku mimoriadne frekventovanej trasy E I/18. Na strane okresu Prešov bolo od nedele 29. júna, odkedy tunel slúži svojmu účelu, o štyri havárie menej, na strane okresu Levoča o dve menej.

Podľa vyjadrenia riaditeľa Krajského riaditeľstva Policajného zboru (KR PZ) SR v Prešove Ivana Kormoša 30. júla na tlačovej konferencii, sa fungovanie tunela pozitívne odzrkadľuje na dopravnej situácii.
Na návrh KR PZ SR v Prešove, s ktorým sa stotožnilo aj Prezídium PZ, je v tuneli dlhom 4975 metov prevádzková rýchlosť 60 kilometrov za hodinu. Rezort dopravy navrhoval rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Kormoš naznačil, že za danej situácie zostane naďalej v platnosti nimi stanovený limit.

Tunel, ktorý má do konca augusta t. r. fungovať v skúšobnom režime, je súčasťou novovybudovaného diaľničného úseku D1 Beharovce - Branisko - Široké - Fričovce. Na jeho správu vzniklo diaľničné oddelenie Krajského dopravného inšpektorátu PZ SR so sídlom v obci Beharovce. Presunom z iných útvarov KR PZ SR strieda sa tu v nepretržitej službe dovedna 12 policajtov. Kormoš povedal, že od 1. septembra t. r. rozhodnutím Ministerstva vnútra SR dostanú o päť policajných miest viac.

Na margo disciplinovanosti vodičov v tuneli a ich následného postihu uviedol, že kamerový systém nie je na takej úrovni, aby dokázal rozlíšiť evidenčné číslo vozidla. K náprave by malo dôjsť podľa neho do dvoch týždňov. Záznamy z premávky sa však vo velíne tunela uchovávajú.
V tomto úseku pribudli niektoré dopravné značky a dopravné zariadenia, ktoré neboli doposiaľ používané a vodiči zo SR sa s nimi mohli stretnúť najskôr na jazde po krajinách západnej Európy. Boli použité napr. zvislé dopravné značky ako Rozsvieť svetlá, dopravné značky Telefón núdzového volania, Hasiaci prístroj a Núdzová odstavná plocha. Novinkou vo zvislom dopravnom značení je aj použitie premenných dopravných značiek, osadených v jednotlivých úsekoch diaľnice vrátane tunela.

Na týchto sú dopravné značky zobrazené na elektronickom alebo elektromechanickom paneli a ich význam môže byť zmenený alebo vypnutý a to v závislosti od prevádzkových stavov v tuneli.
Predstava plnej prevádzky tunelom Branisko počas bežného pracovného dňa je 433 osobných automobilov, 126 nákladných vozidiel a 12 autobusov. Takáto zaťaženosť bola aj pri taktickom súčinnostnom cvičení Hasičského a záchranného zboru SR a ďalších zložiek dva dni pred otvorením tunela.

V čase od polnoci zo soboty na nedeľu 27. júla do 15. hodiny vykonali pracovníci Slovenskej správy ciest (SSC) práce v tomto dopravnom diele, ktoré nie je možné urobiť, keď je v ňom premávka. Išlo o vôbec prvú takto časovo dlhú odstávku tunela.
(jj)
 

Vyberte región

mark